Vad vill jag bli när ja blir stor?!

Hur ska man veta när man är såhär ung vad man vill jobba med resten av sitt liv? Finns dom som vet vad de vill bli men inte jag.. Jag gick barn och fritid och ångrar de inte en sekund att jag gick den utbildningen, det finns bara en nackdel med den linjen och det är att du har ingen utbildning när man går ut skolan. Som barnskötare kommer man inte långt på för en förskola ser helst att man är utbildad förskolelärare.

Jag gick barn och fritid för att jag vill jobba med människor men sen som vad för att kunna jobba med de var en helt annan fråga, inom vården? förskola? pedagog? polis? personlig assistent? lärare? socionom?
Ja jag gillar både vården och en förskola men frågan är vill jag jobba med de hela mitt liv? Det är de jag inte vet och även om jag sitter och funderar om dagarna på vad jag vill jobba som så är jag ändå som ett frågetecken när dagen är slut. Jag vet inte alls.

I 2an på gymnasiet va jag helt inne på att bli tolk för döva men när skolåret var slut var jag inte lika säker längre, jag älskade verkligen teckenspråkslektionerna och jag var duktig men det är svårt att komma in på en sån skola.

I 3an så gjorde jag praktik på min gamla skola och gick bland 7-9 med min gamla svenska lärare, under den tiden ville jag bli lärare på högstadiet. Men nu inte alls lika säker.

Jag har fått tips på att de behövs förskolelärare att ja skulle kunna utbilda mig till de tar 3,5 år men frågan är kommer jag trivas? kommer jag tycka om att jobba med de varje dag?

Jag har ett svårt val framför mig, och jag kan inte bestämma mig, men saken är ju den att ingen annan kan bestäma min framtid heller.
Petra Mårtensson

Kommentarer

Tyck till:

Namn:
Minns mig

Din mejl: (Endast jag som ser)

URL/Din hemsida/blogg:

Tyck till:

Trackback